Auto rijden.
Wat een vrijheid. Cruisen over de Nederlandse wegen. Komen daar waar je wilt zijn, zonder trein of bus. Fijn dat die andere ‘openbare vervoersmogelijkheden’ er zijn, maar wel voor een ander. Nee laat mij maar voorwaarts gaan in die grijze bolide. 110 Paarden onder de motorkap. Ik zie hier in het weiland paarden zat lopen, maar lang geen 110. En daarbij hoe proppen ze die toch in zo’n kleine ruimte. Ikzelf heb al amper genoeg ruimte als ik aan het rijden ben. Misschien toch eens vaker de boel opruimen van binnen? Nee, daar kan het niet aan liggen!
Het mooie aan mijn bakkie is, dat het een dieseltje is. Lekker sterk, de belangrijkste luxe opties en natuurlijk een lekker geluidssetje in de kofferbak. ‘Maar dat is toch niet praktisch?’ hoor ik je denken. Oh jawel hoor. Nog genoeg ruimte in de kofferbak voor een heleboel rotzooi, echt waar, geloof me. En daarbij heb ik ook nog een achterbank, stapelen we die toch vol? ‘Ja, maar wat als er mensen van A naar B moeten dan?’ Daar heb je dan ook wel een oplossing voor? Shoekashoekashoekashoekashoooeeeeeshoooeeeee (Dat is een trein dus he.) ;). Anders rijden die ook zo voor niks haha.
Nadeel?
Door heel het land door te scheuren….oh wacht, laten we dat maar niet doen. Word een rare situatie dan want ja, waar scheur je hem dan door. Ik heb het idee dat het nogal een verdeelde mening gaat worden, waar dit dit het beste zou moeten zijn. Laat overigens rustig in de reacties weten wat jullie daarvan denken haha.
Sorry ik wijk weer iets teveel af, of niet? Nadeel, daar zou ik het over hebben. Wat is het nadeel dan van het rijden?
- Tanken. Klagen is eigenlijk geen optie, want momenteel liggen de prijzen 10 cent onder wat het wel een is geweest, maar ja. Glas half vol/half leeg? Het is namelijk ook meer dan 10 cent duurder dan het wel eens is geweest. Wat is nou 10 cent. Nou op een tank van 45 liter toch al € 4,50, wat dan toch weer gelijk staat aan een grote patat oorlog met een frikandel speciaal. Ohhhhh jummie. Ok, de gezondere variant: een ‘normale’ zwemwedstrijd staat daar ook gelijk aan. Maar ook dat is nu niet zo’n heel goed idee of wel haha.
Jemig wijk ik weer af. Zucht. Nadeel. Dat was ik gebleven, nog steeds. Nou het grootste nadeel werd mij weer duidelijk.
- Onderhoud. Met meer dan 30000 km per jaar, wil de auto nog wel eens wat slijten. Ik heb de turbo als eens moeten laten vervangen (ga nu weer als de brandweer), een koppakking lek (heb ik zelf met sporten ook keer op keer lek trouwens), en hoopjes andere dingen die veel te duur zijn. Al met al rij ik volgens mij een nieuwe auto, als ik zie wat er allemaal al vernieuwd is. Die nieuwe auto’s zijn alleen netjes en schoon, die van mij soms ietsiepietsie minder.
Nu kwam een distributieriem ter sprake. Zolang die niet knappen is er niks aan de hand, maar ja dat weet je natuurlijk niet van te voren. En het is heus niet zo dat ik al 10000 km teveel heb gereden met deze riem. Nee, ik heb er alweer 20000 km teveel mee gereden. Werd dus wel weer tijd zeg maar. Nou vooruit dan maar. Gelukkig heb ik dat bij iemand kunnen laten doen die niet zo onbenullig duur is. Gelijk maar een APK en een beurtje er bij. Kunnen we er weer tegenaan. Dan zou in theorie de zomervakantie naar Italië ook geen probleem moeten zijn.
Niet zo onbenullig duur is trouwens ook een rekbaar en relatief begrip. Ik zag in 1 klap aan mijn neus voorbij gaan: 200 patatjes oorlog met frikandel speciaal, of 200 normale zwemwedstrijden, of 34 halve marathons van Zwolle. Verschrikkelijk toch? Ik weet zo niet welke ik nu het ergst vind haha.
Gert
Facebook